Käyttäjän riukka kuva
riukka

5 eriväristä mehulasia ja 2 pientä sinistä maljakkoa

Moi!

Tunnistaako kukaan kuvassa olevat lasit. Ne ovat olleet mieheni mummolla "aina". Ilmeisesti hää- tai
kihlajaislahjaksi saatu. He asuivat Riihimäellä ja uskoisin olevan jonkun Riihimäen muotoilijan.
Tyyli ehkä Franck-Still?
Värit ovat todella kauniita mielestäni. Vasemmalta: hunaja, rubiininpunainen, "stillinvihreä", vaaleanvioletti sekä omenanvihreä. Korkeus 17,5cm ja suun halkaisija 7cm.
En ole löytänyt netistä mistään vastaavia joten muotoilija ja arvo kiinnostavat.

Toinen kysymys koskee kahta 15cm korkeaa opaali?lasista maljakkoa. Ne ovat aivan
sähkönsinisiä ja sisältä valkoisia. En saanut mitenkään tallennettua oikeaa väriä kameraan. Mieheni on
lisäksi teinivuosinaan sprayannut nämä mustaksi, enkä saanut kaikkia maaleja kuorittua
sisäpuolelta. Sitä kuultaa siis läpi. Toinen maljakko on sisäpuolelta opaaliverhoukseltaan
läpikuultavampi. Ovatkohan ihan "Tiimarikamaa"?

Olen erittäin kiitollinen kaikista tiedoista.

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Jos haluat ottaa yksityisesti yhteyttä viestiketjun aloittajaan tai johonkin kommentoijaan, klikkaa hänen nimeään ja pääset jättämään viestin.

Käyttäjän pik kuva
pik

Onko Suomessa tosiaan tehty sisältä valkoista ja päältä tasaisen värillistä lasimaljakkoa, muitakin kuin Heikki Orvolan Evergreen? Jaa, kaksivärisiä on ehkä Aalto-maljakkojakin, mutta ihan tosi?
En tuota Kumelan tuotanto niin tunne, siis olisi kiva tietää.

Itselleni tulee ensimmäisinä mieleen näistä kaksivärisistä aina a) Ruotsalaiset tehtaat, suurimpana ehkä Alsterfors, mutta eivät muodoiltaan kai olleet näiden mainittujen tyyppisiä vaan oikein kunnon 60's-70's retroa. Siksipä itse veikkaisin vaihtoehtoja b) Kiina c) Italia korkeintaan.

Käyttäjän tapsa kuva
tapsa

Komea lasistosi on hyvin todennäköisesti ruotsalaista alkuperää. Sarjaa näkee joskus kirppispöydillä yksittäiskappaleina ja myydään tuon suuren korkeuden vuoksi maljakkona. Ikää en osaa sanoa, mutta useita vuosikymmeniä. Lasisto kannattaa säilyttää.
Vaasisi eivät nekään ole kotimaisia. Ruotsissa ja Tanskassa tuolla menetelmällä vaaseja on valmistettu suuria määriä, joten mm. molemmat maat sopivat alkuperämaaksi.

Käyttäjän riukka kuva
riukka

Hei!
Kiitos paljon vastauksista! Nuo lasit ovat niin syötävän kauniin värisiä. Mies tuossa juuri sanoi, että
mummo ja pappa menivät naimisiin 1930, joten sillä main tuo lasiston ikäkin on. Osaatteko kertoa mistä saisi lisää tietoa ja kuka noita muotoili tai mikä oli tehdas Ruotsissa tai Tanskassa? Kuitenkin erikoista, että ulkomaista lasia Riihimäkeläisessä perheessä löytyy, kun hyllyt notkuivat paikkakuntalaista tuotantoa. Harmi, että ei tarkempaa tietoa ole meilläkään.

Käyttäjän tapsa kuva
tapsa

Itsellänikin on noita laseja vuosien mittaan keräilty erä. Alkuperää on tuloksetta pyritty selvittämään asiantuntijavoiminkin. Ruotsalaisiksi on väitetty ja sieltä olen joskus itsekin löytänyt muodon ja värin, mutta koko ei täsmännyt. Ruotsin lasiteollisuus on ja on ollut niin laajaa, että vanhahkon ja tuntemattoman lasin (käyttölasin) taustan löytäminen on aina hyvästä onnesta kiinni.

Verkossa toimivia tunnistuspalstoja on Ruotsissakin. Skandinaavisen lasin verkkomyyntiselailu tuottaa joskus tulosta ja arvioitavaksi jää vain se, onko kerrottuun tietoon aiheellista uskoa, sillä väärääkin tietoa on runsaasti.

Itselleni riittää, että kyseessä on kaunis ja näyttävä lasisarja. Jos on löytyäkseen, niin taustaankin tupsahtaa vastaus aikanaan.

Käyttäjän riukka kuva
riukka

Kiitos Tapsa! Onkohan noita paljonkin muita värejä? Kiva olisi lisätä kokoelmaa jos vain jostain löytyisi. Pitääkin alkaa koluta Ruotsalaisia saitteja.

Käyttäjän tapsa kuva
tapsa

Lieneekö kuva vaalentanut lasiesi väritystä? Kun katselen tässä keinovalossa omiani, niin yleisilme näissä on tummempi. Nuo näyttämäsi kaikki minulta löytyy, vihreäpohjaisia ja punaisia on useampia. Sitten lilaa näyttäisi olevan kahta eri sävyä (voi johtua eriaikaisesta valmistuksesta) ja yksi näyttää selkeästi harmaalta (olisikohan tämä se savunharmaa), joka sinulta taitaa puuttua.

Uudet foorumin aiheet (klikkaa auki)
4 päivää 15 tuntia sitten SannaA sanoi:
Tietäisikö joku, mikä tämän linnun nimi ja valmistusvuosi on? Pohjassa lukee Oiva Toikka Nuutajärvi Notsjö 274/1500 ja kyljessä on... Lue lisää →
4 päivää 17 tuntia sitten Hessukka sanoi:
Osaisiko joku kertoa näistä mitään? Koitin etsiä sivuistolta ja googlesta, sekä kuvahaulla. Mutta ei löytynyt tietoa... etukäteen kiitos... Lue lisää →
5 päivää 15 min sitten Crackers89 sanoi:
Tarvitsisin hieman apua kyseisen sinisen maljakon tunnistukseen. Omalla googletuksella arvailen, että kyseessä voisi olla Wirkkalan löytö... Lue lisää →
5 päivää 2 tuntia sitten Esa-Juhani sanoi:
Tunnistiaisiko joku, mikä kulho on kysessä? Olen etsinyt tietoa Googlen kuvahaulla, tuloksetta. Kulhossa ei myöskään ole signeerausta tms... Lue lisää →
5 päivää 15 tuntia sitten MarjaE sanoi:
Tietäisikö joku, minkä niminen astiasto on kyseessä ja kuka sen on suunnitellut 1950-60-luvulla. Kultaus reunoissa ja kuvioinnissa. Lue lisää →
5 päivää 15 tuntia sitten osku4u sanoi:
Laseja 6 kpl, suuaukko 75mm, pohja 53mm (aika sama kuin viola), korkeus 80 mm ( 5 mm matalampi kuin viola). Työn jälki parempi kuin... Lue lisää →
5 päivää 19 tuntia sitten etuovi sanoi:
Lasimaljakko on kooltaan noin korkeus 12 cm, leveys 15 cm ja pituus noin 22 cm. Kaikki tieto olisi hyväksi. Lue lisää →
5 päivää 20 tuntia sitten Wisitor02 sanoi:
Tuli nettiselailussa vastaan Anton studio Designin valmistamat lasiset munakupit, Mariskooli on saattanut antaa vaikutteita munakuppien... Lue lisää →
6 päivää 19 tuntia sitten Tietamaton1 sanoi:
Osaako kukaan sanoa, mitä alkuperää ovat kuvankaltaiset , ilmeisesti munakupit? Korkeus 50mm. Olisiko venäläistä tekoa Lue lisää →
Uusimmat kommentit (klikkaa auki)
6 päivää 1 tunti sitten Kristallinkirkas sanoi:
Hei, Ja kiitos vastauksesta. Kyllä taitaa olla Paul Envaldsin signeeraus. Niin se näkö pettää välillä:) Lue lisää →

Kirjavinkki

Laakso, Timo, I.

Erkkitapio Siiroinen, Riihimäen lasin nuori lupaus

Vaikka Erkkitapio Siiroisen elämä jäi lyhyeksi, hänen lasiuraansa voidaan pitää poikkeuksellisen merkittävänä. Tämän näyttelyluettelon tarkoituksena on valottaa Siiroisen suunnittelijanuraa mahdollisimman monipuolisesti. Tekstin liitteenä on paitsi Riihimäen Lasin ja Kotilasin esineluettelot, myös luettelo SIiroisen Studiolasille suunnittelemista esineistä.

» Klikkaa tästä ja lue lisää Adlibriksen kirjakaupassa