Käyttäjän porotytto kuva
porotytto

ketkä suunnittelijat kyseessä?

Laitoin ensin väärälle puolen tämän kyselyn, mutta otetaanpa uusiksi. Minulla on siis Humppilan lautanen ja Karavi vai onko maljakko joille haluaisin suunnittelijan nimen. Violettia kaadinta luulisin Kaj Frankiksi onko?

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Jos haluat ottaa yksityisesti yhteyttä viestiketjun aloittajaan tai johonkin kommentoijaan, klikkaa hänen nimeään ja pääset jättämään viestin.

Käyttäjän keräily kuva
keräily

Jos selailet näitä Desinglasin sivuja Humppilan kohdalta, niin siellä on samainen karahvi,suunnittelija sielläkin?. Humppilan lasista on melko hankala saada tietoja vähäisen kirjallisuuden takia! Kaadin taas arveluttaa värinsä puolesta,ainakaan Franckin saman mallista kaadinta(Kilta) ei ole tehty violettina? Tapsa kyllä selvittää,kunhan ehtii sivustolle!

Käyttäjän porotytto kuva
porotytto

kiitos nopeasta vastauksesta. Katoin eilen tuota humppilan karafia kyllä, mutta tää minun maljakko näyttää vähän erilaiselta. En tiedä sitte valehteleeko kuva, mutta tuossa sivuston kuvassa alaosa näyttää olevan paljon pyöreämpi. Mulla taas menee kartion mallisena melkeen alas asti. Pohjan halkaisija n. 13,5 cm.
Violetista maljakosta olen samoilla linjoilla sinun kans. Tuon värisenä ei ole tullu Francin tuotantona esiin. Olisiko kyseessä joku kopio?

Käyttäjän tapsa kuva
tapsa

Violetti kaatimesi on tuntematon, eikä se näytä Franckin suunnittelemalta.

Franckin kaadinmallia on valmistettu rottinkikauluksella ja ilman sitä. Väreissä ei ole violettia ja mittasuhteissakin noin kuvasta katsellen saattaa olla eroja. Kaulusosa taitaa olla Franckin kaatimessa vähän pitempi. Franckin kaatimet ovat kooltaan 100 cl ja 160 cl. Jälkimmäisen korkeus on 23 sm.

Jos kaadin on kotimainen, niin mieleen värin perusteella tulee Kumela.

Käyttäjän porotytto kuva
porotytto

Minun kaadin on 23 cm korkea, kaulaosa 9,5 ja tilavuus 1,35 litraa. Olen jossain ohjelmassa nähnyt vastaavan (olisko ollu kirppis), mutta siinä kaula oli lyhyempi, väri kyllä täsmäs. Ei vaan siinäkään sanottu kenen suunnittelema se oli. Täytyy tutkia tuota kumelaa tarkemmin. Kiitos teille.

Käyttäjän rinfab kuva
rinfab

Minulla on sama ruskea karahvi, ilman tehtaan merkkiä tosin. Ostin sen yhdeltä kirppispöydältä 2 euron hintaan! Mikähän on valmistusvuosi (-kymmen) ja hinta-arvio?

Käyttäjän Puntteli kuva
Puntteli

Kaksi ylintä tuotetta ovat 1976 jälkeen jolloin Humppila osti Kumelan lasitehtaan Riihimäellä.
Kahden ylimmän kuvasi tuotteissa on myös Kumela/Humppilan tuotemerkki. Luulen että ainostaan Kumela/Humppilan työtekijät pystyvät sanomaan kummassa tehtaassa ylimmät tuotteet on tehty koska molempien tehtaiden tuotteita tehtiin kummassakin tehtaassa.

Käyttäjän porotytto kuva
porotytto

kiitos tiedosta. Siskollani on mökki humppilassa, joten täytyy joskus käydä ihan mielenkiinnosta lasitehtaalla vierailulla.

Käyttäjän keräily kuva
keräily

Olet hieman myöhässä, jos Humppilan lasitehtaalle aiot! Siellä ei ole enää kuin Iittalan tehtaanmyymälä,kun lasin valmistus siirtyi Nuutajärvelle ja Kalvolaan viime vuonna. Varsinainen Humppilan lasi lopetti oman toiminnan vuonna 1991,jonka jälkeen siellä on valmistettu Iittalan tuotteita. Humppilan lähellä(20km) on Nuutajärven lasikylä,joka on kyllä käymisen arvoinen paikka, jos lasinpuhalluksesta ja lasinvalmistuksesta on kiinnostunut.

Uudet foorumin aiheet (klikkaa auki)
1 tunti 57 min sitten Armiainen sanoi:
Haluaisin tietoa mahdollisesti suunnittelijasta tai valmistajasta. Nyt vinkkinä olen saanut Nuutajärvi ja Heikki Orvola ??? Kuitenkin,... Lue lisää →
1 päivä 21 tuntia sitten zQQm sanoi:
Kuvan kirkasta lasia oleva ikkunakoriste. Halkaisija n. 25,5 cm. Signeeraus Markku Salo 7.10 -85. Hyvässä kunnossa, ripustusnauhaa ei ole... Lue lisää →
1 päivä 21 tuntia sitten zQQm sanoi:
Kaksi arvoituksellista alkuperää olevaa mutta nättiä kynttilänjalkaa kaupan. Korkeus n. 9,5 cm ( vaaleanvihreä on pari milliä lyhyempi)... Lue lisää →
1 päivä 23 tuntia sitten MattiP sanoi:
Moi, Osaisiko kukaan auttaa tämän lasikulhon tunnistuksessa. Lähinnä kiinnostaisi onko tällä mitään arvoa, kun on aika painava ja... Lue lisää →
2 päivää 19 tuntia sitten Lasiphantti sanoi:
Ostan kirkkaan 3/4 kokoisen ehjän aurinkopullon. Nouto Turku-Helsinki suunnalta ja maksu käteisellä. Tarjoa! Lue lisää →
2 päivää 23 tuntia sitten HipFlask sanoi:
Juomalasin korkeus on 19cm, eli todella korkea lasi. En ole löytänyt internetin maailmasta vastaavaa Nuutajärven lasia. Keskellä lasi on... Lue lisää →
5 päivää 15 tuntia sitten Katjanki sanoi:
Tämä löytyi kirjaimellisesti mummulan vintiltä. Mutta nyt hämää nuo keltaiset täplät, niinkuin silmät joku olisi tälle tehnyt. En nyt... Lue lisää →
Tunnistaako kukaan? Lue lisää →
Tunnistaako kukaan? Lue lisää →
Uusimmat kommentit (klikkaa auki)
9 tuntia 22 min sitten uoleviuolevi sanoi:
Hei! Aino Aallon Maija-leikkeletarjottimen kulhojen mittoja tiedustelisin, ainakin 13 cm x 13 cm näyttää olevan Bukowskin sivuilla.... Lue lisää →
13 tuntia 2 min sitten AnnaM sanoi:
Tässä lisäkuva Lue lisää →
13 tuntia 51 min sitten mmap sanoi:
Erkki Vesannon 2007-sarjan juomalasia tiedetään olevan vain yhtä kokoa 18ml (1962-1969). Kysyjän lasin mitat taitavat sopia paremmin... Lue lisää →
3 päivää 2 tuntia sitten juicefull sanoi:
Olen myös erittäin kiinnostunut tästä, mutta uusia asioita on yleensä vaikea ostaa ja määrä on pieni. Esimerkiksi trendikkäitä vaatteita... Lue lisää →
4 päivää 19 tuntia sitten Katjanki sanoi:
Kyllä mität ovat samat kuin oikeassa maljakossa. Yritin rapsuttaa noita silmiä mutta ei ne maaliakaan ole. Ihan lasilta tuntuu.. kyselin... Lue lisää →
4 päivää 21 tuntia sitten uoleviuolevi sanoi:
Vertaa mittoja Kastehelmi- kääntömaljakko/kynttilänjalkaan, niin aitoudesta saa vinkkiä. Kastehelmessä ei ole silmiä. Lue lisää →
5 päivää 5 tuntia sitten Wisitor02 sanoi:
Ilmeisesti kyseessä on ranskalaisen Luminarcin Cavalier lasistoon kuuluva lasi, 70 lukua. https://www.collectorsweekly.com/stories/224151... Lue lisää →
5 päivää 15 tuntia sitten uoleviuolevi sanoi:
Kuvakulma hieman hämää, mutta voisi olla Nanny Still 1124 Riihimäen lasi. Sakri Pykälän Milano-kaatimessa on hyvin samanlainen kahva,... Lue lisää →

Kirjavinkki

Iittalan lasitehdas

Puhallettujen talouslasien hinnasto (näköispainos)

Iittalan tuotekuvasto vuodelta 1941 esittelee viini-, viiina-, shamppanja- ym. laseja. Lisäksi siinä esitellään karahveja, maljoja, tarjottimia, astiastoja sekä paljon muuta puhallettua talouslasia.

» Klikkaa tästä ja lue lisää Adlibriksen kirjakaupassa