Käyttäjän jonlin kuva
jonlin

Hermanova/Frantisek Vizner no.20047?

Tuli tällainen ostettua koska ulkonäkö miellytti. Ostettu Vladislav Urbanina, mutta nyt uskon sen olevan Frantisek Viznerin tuotantoa. Maksoi ruhtinaalliset 14€. Mikä on tällaisen arvohaitari, ellei suurempia vikoja löydy? Väri on lähinnä vaaleanpunainen.

http://www.markhillpublishing.com/top-ten-in-20thc-glass-part-ii/

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Jos haluat ottaa yksityisesti yhteyttä viestiketjun aloittajaan tai johonkin kommentoijaan, klikkaa hänen nimeään ja pääset jättämään viestin.

Käyttäjän pik kuva
pik

Hei, otsikon tunnistus on kyllä oikein.
Sklo Union valmisti puristelasia kirjaimellisesti massatuotantona, eli useinkin kutakin mallia vuosikausia, jopa vuosikymmeniä. Siksi tämäkään malli ei nyt suorastaan ehkä ole harvinaisuus, eikä hinta ehkä myöskään kohoa suuren harrastuksen tai kysynnän vuoksi, varsinkaan täällä Suomessa.
Tämä mallihan on vuodelta 1962 mutta löytyy ainakin esim. vuoden 1983 Hermanova-kataloogista.

Itse kyllä pidän monista Sklo Union -malleista, ja käyttölasinahan ne ovat vallan loistavia - aina painavia ja sopivia kukille.

Käyttäjän jonlin kuva
jonlin

Näinhän se. En ostanutkaan tät sijoitustarkoituksessa, vaan tuntemattomana joka miellytti silmää! Sain lapun mukaan jonka mukaa se olisi ollut Urbanin tuotantoa. Uuden harrastajan innolla asia piti tietenkin tarkistaa ja tulin toiseen lopputulokseen. Yksi osa-alue tässä keräilyssä, mikä viehättää on mysteerien selvittäminen. Mielelläni ostan tuntemattomia esineitä(muijan harmiksi) ja alan tutkia. Harrastuksen ylläpitämiseen minun on myös käytävä kauppaa esineillä, koska arkityön palkka ei riitä ylläpitämään perhe-elämää ja tätä harrastusta. Vuoden tässä harrastellut ja pikkuhiljaa rupee oppimaan uutta. Mukavaa touhuahan tämä on... :D

Käyttäjän lasilintu kuva
lasilintu

Olen tässä pähkäillyt maljakon tekotapaa; näkyykö tai tuntuuko käsissä maljakon pinnalla sellaista, jonka voisi tulkita muotin jättämäksi jäljeksi?

Käyttäjän jonlin kuva
jonlin

On siinä mielestäni selvästi muottia käytetty.

Käyttäjän pik kuva
pik

Kuten, lasilintu, toisessa ketjussa arvelit itsekin, ja kuten tuossa edellä mainitsin; Sklo Union oli erikoistunut nimenomaan puristelasin (tsek: "lisovane sklo") valmistukseen.
Moni esine on taidolla jälkikäsitelty (liekillä) siten, että muotinsaumoja ei helposti näy.

Käyttäjän lasilintu kuva
lasilintu

Kiitos tiedoista! Nuo tsekkiesineet ja niiden ulkomuoto ovat olleet minulle arvoitus - jälkikäsittely liekillä selvittää tuonkin asian. Olen ollut vaan niin jökähtänyt ajatuksissani suomalaisen puristelasin muotin jälkien häivyttämistapaan - muistaakseni Oiva Toikan Kastehelmen kuvioinnin synnyn alkuperä oli muotin jälkien häivyttäminen.

Uudet foorumin aiheet (klikkaa auki)
8 tuntia 44 min sitten Maarit Eerika sanoi:
Hei, onkohan tusinatavaraa? En ole löytänyt mistään samanlaista toistaiseksi. Signeerausta ei löydy. Korkeus on 28 cm. Pohjan halkaisija... Lue lisää →
1 päivä 7 tuntia sitten Male21 sanoi:
Myynnissä 1939 Riihimäen lasin Ludvig sarjan lautaset 6kpl. 45e yht. Halkaisija 15cm~ ehjät Lue lisää →
1 päivä 13 tuntia sitten Male21 sanoi:
Upea kulho kristallia,onko Nils Landberg vai joku muu? Painaa todella paljon~ myös myynnissä Lue lisää →
1 päivä 16 tuntia sitten Kosean sanoi:
Onko tämä timo sarpanevan kaadin. Kor. 25cm.jos on niin onko hinta arviota ja milloin on valmistettu. Minulla ollut vuosikymmeniä. Lue lisää →
2 päivää 2 tuntia sitten Male21 sanoi:
Myydään Tapio Wirkkala Lunaria kulho 30e Ehjä Vetoisuus 6dl Kork.5,2 Halkaisija16 Lue lisää →
Tunnistaako kukaan tätä 53cm korkeaa maljakkoa? Painaa paljon Lue lisää →
Myydään vuosisadan puoliväliin kuuluva vanha dekantteri 70e~ Painaa paljon! Korkeus 27cm~ Puuttuu tuo vakuumi osa korkista. Lue lisää →
Myydään Humppilan lasilautanen 25e Priimakuntoinen, halkaisija 29~ Valitettavasti kuvat kääntyy sivuttain ladattaessa.. Lue lisää →
Myydään Tauno Wirkkala Humppilan uusi lasitehdas signeerattu maljakko 40e Korkeus 19,5 Lue lisää →
Uusimmat kommentit (klikkaa auki)
2 päivää 2 tuntia sitten uoleviuolevi sanoi:
Hei! Kiitos vastauksesta! Mysteeri selvisi siis ja kulholleni löytyi myös tarkemmat mitat. Kiitos! Lue lisää →
2 päivää 3 tuntia sitten antiikkimyyra sanoi:
Tein tällaisen pienen yhteenvedon Aino Aalto -esineistä niiden kuvastojen perusteella, joita minulla on. Virheitä saattaa olla, joku... Lue lisää →
2 päivää 5 tuntia sitten uoleviuolevi sanoi:
Sattumoisin joku myy pikkukulhoja. Lisäkuvat ei siis minun, mutta auttaa selvittämään mysteeriä Lue lisää →
3 päivää 20 tuntia sitten Wisitor02 sanoi:
Esineen rahallisesta arvosta en osaa sanoa.Kuitenkin tuo Kumelan tarra näyttää siltä, että se olisi siellä Kumelan lasitehtaalla siihen... Lue lisää →
6 päivää 3 tuntia sitten Pifjo sanoi:
Kiitos linkistä! Niin arvelinkin kun en tietoa oikein löytänyt maljakosta mistään. Lue lisää →
6 päivää 4 tuntia sitten Wisitor02 sanoi:
https://www.asadonaarteet.net/tuotteet.html?id=53607/4780 Asadon Aarteet sivuilla maljakkoa myydään venäläisenä, ja niinhän se taitaa... Lue lisää →
6 päivää 5 tuntia sitten Pifjo sanoi:
Kiitos tästä tiedosta.Olen näissä ihan perimätiedon varassa kun lasitavara on isäni äidin jäämistöä.Googletin ja tosiaan tuo alaosa on... Lue lisää →
6 päivää 7 tuntia sitten antiikkimyyra sanoi:
Jääpalakulho ei ole Wirkkalan Gaissa vaan Sarpanevan Kippis. Lue lisää →

Kirjavinkki

Laakso, Timo, I.

Erkkitapio Siiroinen, Riihimäen lasin nuori lupaus

Vaikka Erkkitapio Siiroisen elämä jäi lyhyeksi, hänen lasiuraansa voidaan pitää poikkeuksellisen merkittävänä. Tämän näyttelyluettelon tarkoituksena on valottaa Siiroisen suunnittelijanuraa mahdollisimman monipuolisesti. Tekstin liitteenä on paitsi Riihimäen Lasin ja Kotilasin esineluettelot, myös luettelo SIiroisen Studiolasille suunnittelemista esineistä.

» Klikkaa tästä ja lue lisää Adlibriksen kirjakaupassa