Vaikka Erkkitapio Siiroisen elämä jäi lyhyeksi, hänen lasiuraansa voidaan pitää poikkeuksellisen merkittävänä. Tämän näyttelyluettelon tarkoituksena on valottaa Siiroisen suunnittelijanuraa mahdollisimman monipuolisesti. Tekstin liitteenä on paitsi Riihimäen Lasin ja Kotilasin esineluettelot, myös luettelo SIiroisen Studiolasille suunnittelemista esineistä.
Eipä paljon tietoja löydy kyseisestä lasipajasta, kuitenkin yksi linkki.
https://www.huuto.net/kohteet/viinipullon-korkki-ja-avaaja-lasia... Lue lisää →
Hillevi Asikainen, Nuutajärven lasi. Toinen kahdesta variaatiosta.
Aikaisempi tunnistus täällä: https://www.designlasi.com/forum/... Lue lisää →
Kiitos tiedosta 🤗
Lue lisää →
Sininen lasi saattaa olla Saara Hopean suunnittelema Marja, vetoisuudet 6 ja 10 cl:
https://www.designlasi.com/content/marja-2745-hopea-... Lue lisää →
Kiitos 😊👍
Lue lisää →
Ei oo kukaan kommentoinut....
Lue lisää →
Ei oo kukaan kommentoinut....
Lue lisää →
Kaadinmalli voi olla tuo Lasilinnun bongaama, mutta kuka on suunnittelija. Laatutavaran kaatimesta pitäisi nimittäin nähdä pohja myös... Lue lisää →
- 1 / 3
- seuraava ›
Maljakkoasi on mielestäni muunkin värisenä ja sen suunnittelija voi olla vaikea selvittää.
Signeerausvuosi on hankala, koska vaihtoehtoja kaivertajaksi on: Teodor Käppi, Erkki Käppi ja Aimo Okkolin. Teodor Käppi lähti Riihimäeltä ja perusti oman yrityksen Helsinkiin kai vuonna 1938, mutta mahdollisesti osan vuodesta vielä työskenteli Riihimäellä. Erkki Käppi ja Aimo Okkolin olivat läheiset työtoverit.
Erään tiedon mukaan Aimo Okkolin sai vuonna 1938 oikeuden signeerata kaivertamiaan esineitä ja taitoa oli, koska ansiokkaita kaiverrus- ja hiontatöitä on jo mainitun vuosikymmenen alusta. Se on mielestäni varmaa, että vuonna 1939 Okkolin on hionut esittämäsi maljakkomallin toisella kuva-aiheella ja Okkolin on myös signeerannut työn. Myös Okkolinin töissä on myös noita maljakkosi naisaiheita.
Täsmällisemmän vastauksen voisit saada Riihimäeltä Suomen lasimuseolta, jossa tunnistuspalvelu on maksullinen.
Kiitoksia tiedoista.